Proud memories of...

Fred Schouten (CEO Iveco Schouten) en Henk Verhoeven (oprichter HV Productions/Pink Orange)

‘Slapen in een tent en vers gevangen vis; ook dat is Dakar.’

Iveco is een van de hoofdsponsors van Team de Rooy en mist als fan geen enkele Dakar. Fred: ‘Sinds Henk deze jaarlijkse trip voor ons team organiseert is het een groot totaalfeest. Hij bezorgt ons de meest indrukwekkende Dakar ervaringen.’

Tijdens het gesprek blijkt dat Henk, met als bijnaam Mr Dakar, zelfs in de verste uithoeken, de gasten weet te verrassen met merkwaardige accommodaties en faciliteiten. Van overnachten in een vijf-sterren hotel tot een winery in de middle of nowhere, Henk regelt het.

Slapen in tenten
Fred: ‘Vorig jaar was helemaal fantastisch, toen hebben we het grootste aantal Dakar deelnemers zien passeren en daar doen we het uiteindelijk voor.’ Henk maakt jaar in jaar uit indruk. Zo sliepen de Dakar-gasten in tentjes met uitzicht op zee. In de ochtend werden ze gewekt door de geur van versgebakken vis, door lokale vissers voor onze neus uit zee gehaald. Fred lachend: ‘Behalve Henk, die sliep als enige in zijn auto.’

Fred vervolgt: ‘We hebben ook wel eens met 120 man in één grote tent geslapen. Wat hebben we toen gelachen, toen heeft echt niemand een oog dichtgedaan.’

Smeltende schoenzolen
Henk: ’Ik zorg altijd dat ik nauw samenwerk met een local die iedere zandkorrel kent. In deze landen moet je zorgen dat je de juiste mensen kent en te vriend houdt. De regels zijn anders en die moet je kennen en respecteren wil je iets geregeld krijgen.’ Fred: ‘Met Henk voelen we ons altijd veilig. Het was eens zo heet dat vele Dakar-deelnemers uitvielen en zelfs de zolen onder onze schoenen weg smolten. Of toen een lokale vliegmaatschappij failliet bleek te zijn. Dan ben je blij met iemand zoals Henk die zijn hoofd koel houdt en een oplossing heeft voor ieder probleem.’ enHenk

Onderlinge competitie
Pink Orange regelt voor de gasten eigen jeeps en zet een onderlinge competitie uit, waarbij rally etappes gereden worden. Henk: ‘We reizen met gemiddeld zo’n 80 man van uiteenlopende bedrijven. Een jeep van de organisatie rijdt voor ze uit en een jeep sluit de groep. Dit extra competitie-element zorgt voor geweldige interactie en de nodige spanning.’